دیواره نازک غضروفی و استخوانی که سوراخ های بینی را از یکدیگر جدا می کند ، سپتوم نام دارد. در صورتی که این تیغه به هر دلیلی به یک سمت متمایل شود ، انحراف بینی ایجاد شده و می تواند اختلالاتی را در تنفس ایجاد کند. از راه های موثر برای ترمیم و اصلاح این مشکل عمل جراحی بینی است که که در اصلاح سپتوپلاستی نامیده می شود. هدف از این درمان بهبود کیفیت تنفس ، برقراری تعادل صورت و ظاهر کلی بینی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله از دکتر سونیا صادق ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در اردبیل ، همراه باشید.

انحراف بینی - دکتر صادق

روش های تشخیص انحراف بینی

قبل از اینکه برای درمان انحراف بینی ، اقدام کنید لازم است این مشکل به صورت قطعی تشخیص داده شود. افراد زیادی به این عارضه دچار هستند اما میزان انحراف در بینی تمامی افراد یکسان نمی باشد. تنها افرادی که به مشکلات زیر دچار هستند لازم است برای بررسی و تشخیص دقیق تر به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند :

مشکل در تنفس : از شایع ترین و رایج ترین علائم مربوط به کجی تیغه سپتوم ، مشکل در تنفس می باشد. کجی این تیغه موجب می شود تا نفس کشیدن از راه بینی برای افراد دشوار باشد. در صورت ابتلا به سرماخوردگی معمولا این مشکل موجب سینوزیت می شود.

گرفتگی بینی : در صورتی که فرد به انحراف بینی دچار باشد ، ممکن است در بیشتر موارد احساس گرفتگی در بینی داشته باشد ؛ زیرا به دلیل کج بودن سپتوم بینی ، تخلیه و پاکسازی مخاط ها به سختی انجام می شود. این احتقان موجب ایجاد فشار و دردهای سینوسی و نواحی اطراف سینوس ها خواهد شد. اگر همراه با احتقان ، به صورت مرتب از سردرد رنج می برید ، ممکن است این موضوع به انحراف تیغه بینی ارتباط داشته باشد.

خون دماغ شدن : خون دماغ در افرادی که به انحراف بینی دچار هستند ، می تواند آزاردهنده باشد. زمانی که به صورت غیر طبیعی در تیغه بینی انحنا وجود داشته باشد ، موجب خشکی بینی و تنفس سخت از راه بینی می شود. خشکی مجاری تنفسی باعث شکاف لایه های داخلی بینی و ترک خوردگی شده که در نهایت منجر به خونریزی از دماغ می شود.

خروپف کردن در هنگام خواب : کج بودن تیغه سپتوم موجب مسدود شدن جریان هوا از طریق حفره های بینی می شود. این انسداد موجب تنفس پر سر و صدا و ایجاد صداهای بلند و نا منظم در هنگام خواب می شود. در برخی موارد ممکن است به دلیل تنفس در هنگام خواب ، آپنه خواب نیز رخ دهد.

عفونت های سینوسی : مبتلا شدن به صورت دائم به سینوزیت می تواند به دلیل انحراف تیغه بینی اتفاق بیفتد. این انحراف مانع رطوبت سازی طبیعی بینی شده و موجب می شود تا باکتری ها در حفره بینی تجمع پیدا کنند و این مسئله احتمال بروز عفونت را افزایش می دهد.

جراحی انحراف بینی توسط دکتر سونیا صادق

دلایل انحراف بینی چه می باشد ؟

بیماری های خاص : در هنگام رشد جنین ، برخی سندروم های ژنتیکی ممکن است از همان موقع تولد ، منجر به ایجاد انحراف تیغه سپتوم بینی شود.

آسیب به بینی : ممکن است علت ایجاد انحراف بینی ، وارد شدن ضربه و آسیب دیدن بینی باشد. ممکن است وارد شدن صدمه به بینی در نوزادان در هنگام زایمان اتفاق بیفتد و در بزرگسالان و کودکان نیز در اثر حوادثی مانند تصادف ، دعوا ، شرکت در فعالیت های ورزشی ، زمین خوردن و غیره رخ دهد.

افزایش سن : شاید جالب باشد که بدانید افزایش سن ممکن است ساختار طبیعی بینی را تحت تاثیر قرار دهد و موجب انحراف تیغه بینی در طول زمان شود.

تورم : تحریک و تورم حفره های سینوسی و حفره های بینی باعث تنگ شدن مجرای بینی از سمت تیغه می شود و می تواند موجب انسداد بینی گردد.

عمل انحراف بینی چگونه انجام می شود ؟

این جراحی با بیهوشی عمومی در کلینیک انجام می شود. جراح لازم است در قسمتی از بینی برش هایی را ایجاد نماید و بعد از باز کردن پوشش مخاط بینی ، به اصلاح انحراف تیغه سپتوم بپردازد. اگر در طی انجام این پروسه نیازی به برداشتن استخوان و غضروف اضافی باشد نیز توسط بهترین جراح بینی اردبیل برداشته می شود. در پایان بخش های برش یافته و پوشش مخاطی با استفاده از بخیه بسته شده و به موقعیت اولیه خود باز می گردد.

مراقبت های بعد از جراحی انحراف بینی

• بعد از عمل انحراف بینی ، دچار تورم و خونریزی خواهید شد به همین منظور لازم است در رختخواب استراحت داشته باشید.
  • برای کمک به کاهش تورم و قطع خونریزی بهتر است سر خود را بالا تر از سینه نگه دارید.
  • از عطسه کردن و فین کردن اجتناب نمایید.
  • از انجام فعالیت های سنگین نظیر دویدن ، ورزش کردن ، بلند کردن اجسام سنگین برای مدتی خودداری نمایید.
  • از خندیدن شدید خودداری کنید.
  • برای مسواک زدن از مسواک کوچک استفاده نمایید و سعی کنید به آرامی این کار را انجام دهید.
  • برای راحتی بیشتر بهتر است از لباس هایی که جلوی آن دکمه و یا زیپ دارد استفاده نمایید و یا لباس هایی بپوشید که یقه آن باز باشد تا به راحتی و بدون وارد کردن فشار بتوانید لباس خود را تعویض نمایید.
  • از عینک طبی و آفتابی به منظور جلوگیری از ایجاد فشار به بینی تا 4 هفته استفاده نکنید.

انحراف بینی چگونه تشخیص داده می شود ؟

• در معاینه اولیه ، پزشک با استفاده از یک اسپکولوم و چراغ ، سطح داخلی و حفره های بینی را معاینه و بررسی می کند.
  • ممکن است در برخی موارد از اسپری بینی نئوسینفرین یا فنیل افرین استفاده شود تا بافت های پوششی داخلی بینی منقبض شده و شمای واضحی از بینی دیده شود.
  • ممکن است برای معاینه مستقیم تیغه پشت بینی از یک اسکوپ فیبراپتیک استفاده شود.
  • همچنین برای بررسی دقیق سی تی اسکن تجویز می شود.

عوارض انحراف بینی

در مواردی که انحراف بینی همراه با مشکلاتی در تنفس و گرفتگی بینی همراه باشد ، اختلالاتی را برای فرد ایجاد می کند که به شرح زیر است :

• به دلیل تنفس از راه دهان ، افراد احساس خشکی در دهان دارند.
  • به دلیل عدم تنفس راحت در طول شب ، کیفیت خواب کاهش پیدا می کند وفرد در طول روز احساس خستگی و حتی سر درد دارد.
  • احساس احتقان و گرفتگی در مسیر تنفسی به صورت مداوم

آمادگی های قبل از جراحی سپتوپلاستی

بررسی سابقه پزشکی : اگر از داروی خاصی استفاده می کنید و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید باید این موضوع را در جلسه مشاوره به اطلاع پزشک خود برسانید.

انجام معاینه فیزیکی : پزشک با دقت بینی و ساختار داخلی آن را معاینه می کند و در صورت لزوم برای بررسی بیشتر ممکن است آزمایش هایی تجویز شود.

عکس گرفتن از بینی : برای انجام این جراحی و مشاهده میزان انحراف لازم است قبل از سپتوپلاستی از زوایای مختلف عکس هایی گرفته شود.

مشورت با دکتر متخصص : بر اساس معاینات و آزمایش های انجام شده پزشک تشخیص می دهد آیا انجام این عمل برای شما مناسب می باشد یا خیر. در صورتی که قصد انجام عمل زیبایی بینی دارید بهتر است قبل از انجام جراحی انحراف بینی به پزشک خود اطلاع دهید ؛ زیرا بهتر است این دو جراحی به صورت همزمان انجام شود تا بعد ها دچار مشکل نشوید.

انحراف بینی _دکتر سونیا صادق

کنترل انحراف بینی از طریق دارو درمانی

برخی از داروها می توانند در کنترل علائم انحراف بینی موثر باشند که شامل :

ضد‌ احتقان ‌ها

این داروها معمولاً به صورت قرص یا اسپری بینی مصرف می ‌شوند . ضد‌ احتقان ‌ها تورم بافت بینی را کاهش داده و به باز نگه داشتن مسیر های تنفسی بینی کمک می ‌کنند . با کاهش تورم ، تنفس افراد بهبود یافته و علائمی نظیر سرفه ، گرفتگی و آبریزش بینی کاهش می‌ یابد . با این حال تجربه نشان داده است که استفاده مداوم از آن ها بدون تجویز پزشک ممکن است موجب وابستگی فرد شده به گونه ای که بعد از قطع این دارو ، علائم دوباره بروز پیدا می کنند . همچنین داروهای ضد ‌احتقان خوراکی نیز ممکن است اثرات جانبی مانند افزایش فشار خون و ضربان قلب را داشته باشند که باید تحت نظر پزشک مورد نظر مصرف شوند.

آنتی‌هیستامین ‌ها

آنتی‌هیستامین‌ ها به جلوگیری از علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی کمک می ‌کنند . با کنترل واکنش ‌های آلرژیک ، علائم انحراف بینی مانند خارش ، تورم و ترشحات بینی کاهش می‌ یابند. برخی از آنتی‌هیستامین‌ ها ممکن است اثرات جانبی نظیر خواب‌ آلودگی داشته باشند که می ‌تواند بر روی عملکرد روزانه فرد تأثیر بگذارد.

اسپری‌های استروئیدی بینی

این اسپری ‌ها حاوی کورتیکواستروئید ها هستند که به تسریع فرایند کاهش تورم و التهاب در بافت ‌های بینی کمک می ‌کنند. با تخلیه مجرای بینی از تورم و التهاب ، تنفس بهتر و راحت ‌تر می‌ شود و علائم انحراف بینی مانند احساس گرفتگی و سرفه بهبود می‌ یابد. 0 این داروها معمولاً زمانی اثربخشی بهتری دارند که طبق دستور پزشک مصرف شوند.

استفاده از هر یک از این داروها باید تحت نظر پزشک مختص و با رعایت دقیق دستورات مصرف صورت گیرد . همچنین در صورت وجود هر گونه علائم ناخوشایند یا تغییرات غیرعادی پس از مصرف دارو ، باید به پزشک معالج خود اطلاع داده شود.

هزینه جراحی انحراف بینی

هزینه این جراحی با توجه به فاکتورهای مختلفی ، متفاوت می باشد و نمی توان قیمت مشخصی را برای آن اعلام نمود. از طرفی به دلیل درمانی بودن این جراحی ، در صورتی که تحت پوشش بیمه قرار داشته باشید ، بیمه هزینه آن را پرداخت خواهد کرد. برای اطلاع از هزینه جراحی انحراف بینی در اردبیل توصیه می شود بعد از انتخاب بهترین متخصص گوش و حلق و بینی در اردبیل ، به مطب او مراجعه نمایید تا بعد از انجام مشاوره هزینه این جراحی به شما اعلام شود.

سوالات متداول در مورد جراحی انحراف بینی

جراحی انحراف بینی در چه سنی قابل انجام می باشد ؟

بهتر است این جراحی را به 16 سالگی به بعد که رشد صورت و بینی تکمیل می شود ، منتقل کنید.

آیا می توان همزمان با درمان انحراف بینی ، مشکلات ظاهری بینی را برطرف کرد ؟

بله در صورتی که تمایل داشته باشید همزمان با برطرف کردن انحراف سپتوم ، ظاهر بینی خود را تغییر دهید ، می توان این جراحی را به صورت همزمان انجام داد. به جراحی انحراف بینی همزمان با جراحی زیبایی ، سپتورینوپلاستی گفته می شود.

آیا انحراف بینی قابل بازگشت است ؟

با بهبود تکنیک های جراحی در روش باز ، امکان بازگشت انحراف بینی بسیار نادر است.

اگر انحراف بینی درمان نشود چه اتفاقی می افتد ؟

اگر این عارضه را درمان نکنید ، ممکن است هر دو سمت بینی دچار انسداد شود و مشکلات سینوسی شدید را ایجاد نماید.

ورم و کبودی بعد از جراحی سپتوپلاستی چقدر زمان می برد ؟

این عمل به صورت تهاجمی و با بیهوشی انجام می شود. به همین دلیل ممکن است ورم و کبودی ها تا 2 هفته ادامه داشته باشد.

مدت زمان عمل سپتوپلاستی چقدر است ؟

این موضوع به مهارت و توانایی جراح بینی خوب در اردبیل و همچنین میزان شدن انحراف بینی بستگی دارد و ممکن است بین یک الی یک ساعت و نیم زمان ببرد. در برخی شرایط لازم است همزمان با عمل سپتوپلاستی ، سینوس ها نیز شست و شو داده شوند.