رعایت رژیم غذایی بعد از عمل بینی یکی از اصول اساسی در مراقبت های بعد از عمل رینوپلاستی است. تغذیه بعد از جراحی بینی در دوره نقاهت و ریکاوری از اهمیت بالایی برخوردار است و به تسریع روند بهبودی ، کوتاه شدن دوره ریکاوری کمک زیادی می کند ؛ به همین دلیل یکی از پرسش های اساسی در این رابطه این است که بعد از عمل چه چیزهایی بخوریم و مصرف کدام مواد خوراکی در این دوران مضر است ؟ از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله از دکتر سونیا صادق ، بهترین جراح بینی اردبیل ، در رابطه با شرایط رژیم غذایی در این دوران صحبت نماییم.

تغذیه بعد از جراحی بینی - دکتر صادق

روز اول بعد از جراحی بینی چه بخوریم ؟

اینکه ” بعد از عمل بینی کی می توانیم غذا بخوریم ؟ ” از پرسش های متداول بیماران است. به صورت کلی بهترین جراح بینی اردبیل ، در 2 ساعت ابتدایی بعد از پایان جراحی توصیه می کند از مصرف نوشیدنی و مواد غذایی خودداری فرمایید ؛ در غیر اینصورت ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ به دلیل عوارض جانبی ناشی از داروی بیهوشی شوید. بعد از گذشت 2 ساعت و بازگشت هوشیاری ، می توانید با مایعات شروع نمایید. توصیه ما به شما در تغذیه بعد از جراحی بینی این است که از مصرف آب میوه های صنعتی و آب میوه های ترش خودداری نمایید. آب آشامیدنی ، آب آناناس ، آب نارگیل و آب آلوئه ورا بهترین گزینه است. در طی 2 الی 3 روز آینده ، بعد از عمل نیز لازم است حتما از غذاهای نرم و میکس شده استفاده نمایید. فرنی ، شیر برنج ، سوپ ، آش ، پوره سیب زمینی ، تخم مرغ آب پز از جمله مواد غذایی نرم و آبکی است که مصرف آن توصیه می شود. بعد از گذشت 3 روز می توانید از غذاهای نرم معمول خانگی نظیر برنج و خورشت ، نان تیلیت شده ، ماکارونی ، گوشت و مرغ پخته شده استفاده نمایید. تنها دقت داشته باشید که نباید غذاهایی که مصرف می کنید ، سفت باشند و یا به جویدن زیادی نیاز داشته باشند.

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی زیبایی بینی

به صورت کلی بهترین تغذیه بعد از جراحی بینی شامل مواد مغذی و مفیدی است که بتواند انرژی از دست رفته بدن را جبران نماید و در عین حال به ترمیم و بهبودی زخم ها در بازه زمانی کوتاه کمک کند. بهترین جراحان بینی باور دارند ، علاوه بر مصرف مواد مغذی و مفید ، لازم است در این دوره از مصرف برخی اقلام خوراکی اجتناب شود. در ادامه به موارد مهمی که در رژیم غذایی خود بعد از عمل بینی در اردبیل با دکتر سونیا صادق ، باید به آن توجه داشته باشید ، اشاره شده است.

مصرف مواد غذایی نرم

توصیه ما به شما این است که حتما در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی ، غذاهایی را مصرف نمایید که نیازی به جویدن ندارند ؛ از این رو مصرف مواد غذایی نرم مثل سبزیجات پخته شده ، سوپ مرغ ، فرنی ، سیب زمینی پخته شده ، انواع اسموتی میوه و سبزیجات انتخاب مناسبی هستند و به دلیل ویتامین ها و مواد مغذی که دارند ، انرژی شما را بعد از عمل بینی افزایش داده و به بهبود زخم ها و کوتاه شدن دوره نقاهت کمک می کنند.

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر

به دلیل استفاده از داروی بیهوشی ، عدم تحرک در دوران مراقبت های پس از عمل بینی ، ممکن است بسیاری از افراد دچار یبوست شوند. به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست توصیه می شود در طی این مدت از مواد غذایی استفاده نمایید که سرشار از فیبر هستند. سبزیجات خوب پخته شده ، انواع توت ها ، هلو ، بلغور ، جو دو سر ، نان های غلات دار از منابع خوب فیبر هستند که در تغذیه بعد از جراحی بینی مصرف آن ها توصیه می شود.

مصرف مواد غذایی ضد التهاب

التهاب و تورم از شایع ترین عوارض بعد از عمل زیبایی بینی است. معمولا این عارضه در طی 7 روز ابتدایی تا حد زیادی کاهش پیدا می کند با این حال با مصرف برخی مواد خوراکی می توان به از بین رفتن التهاب و تورم بینی کمک نمود. از جمله غذاهای ضد التهابی که جراح بینی خوب در اردبیل در این دوران توصیه می کند ، می توان به ماهی های چرب مثل ساردین ، سالمون و ماهی تن ، سبزیجاتی با برگ سبز ، روغن زیتون ، میوه هایی مثل آناناس ، توت ها ، پرتقال ، گیلاس و گوجه فرنگی اشاره کرد.

مواد غذایی حاوی پروتئین

عمل بینی با بیهوشی عمومی و تغییرات گسترده ای همراه است ، به همین دلیل بدیهی است که با خونریزی و زخم ، کبودی و تورم همراه باشد. شما برای کمک به ترمیم زخم ها و تسریع روند بهبودی نیاز به مصرف غذاهایی سرشار از پروتئین دارید. پروتئین در ترمیم بافت های آسیب دیده و بهبود زخم ها نقش بسیار موثری دارد. غذاهای دریایی ، لوبیا ، گوشت قرمز ، شیر ، مرغ از مهم ترین منابع غذایی حاوی پروتئین هستند.

تغذیه بعد از جراحی بینی_دکتر سونیا صادق

نقش کربوهیدرات ها در تغذیه بعد از جراحی بینی

در این بخش می خواهیم به نقش کربوهیدرات‌ ها در تغذیه بعد از عمل بینی بپردازیم که شامل :

تامین انرژی : پس از جراحی ، بدن نیاز به انرژی بیشتری دارد تا فرآیند ترمیم و بازسازی زخم ها را به خوبی انجام دهد . کربوهیدرات ‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی برای بدن عمل می ‌کنند و مصرف آن‌ ها می ‌تواند به فرآیند بهبودی کمک کند.

تریمیم زخم ها : برخی کربوهیدرات ‌ها مانند مواد قندی ساده می ‌توانند همچون سوختی برای سلول ‌ها عمل کرده و به ترمیم بافت ‌ها کمک کند . همچنین این خوراکی ها می ‌توانند فرآیند ترمیم بافت ‌هایی که در طی جراحی آسیب دیده ‌اند را تسریع ببخشند.

تأثیر بر التهاب و تورم : مصرف بیش از حد کربوهیدرات ‌های پر قند می‌ تواند باعث افزایش سطح قند خون شود و این ممکن است منجر به افزایش التهاب و تورم در ناحیه بینی شود . از این رو ، باید دقت شود که کربوهیدرات‌ ها به میزان متعادل و از منابع سالمی مانند میوه‌ ها ، سبزیجات و مواد غذایی با فیبر بالا گرفته شود.

جلوگیری از مصرف بیش از حد : در نظر داشته باشید که مصرف کربوهیدرات‌ ها باید در تعادل با دیگر مواد مغذی در رژیم غذایی شما باشد. در نتیجه مصرف مقدار کافی از کربوهیدرات ‌ها به همراه مواد غذایی دیگری مانند پروتئین‌ ها ، چربی‌ های سالم ، مواد معدنی و ویتامین‌ ها توصیه می ‌شود.

با این حال ، قبل از اعمال تغییرات به رژیم غذایی خود ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید از نقش تغذیه بعد از جراحی بینی و تاثیر آن در بهبودی سریع تر ، اطلاعات کاملی کسب کنید .

در تغذیه بعد از جراحی بینی از مصرف چه غذاهایی باید خودداری کنیم ؟

  • خودداری از مصرف خوراکی های شور : همانطور که برخی از مواد غذایی خاصیت ضد التهابی دارند ، در مقابل برخی از مواد غذایی موجب افزایش التهاب و تورم می شوند. به همین دلیل برای کمک به کاهش ورم توصیه می شود در تغذیه بعد از جراحی بینی از مصرف نمک و ادویه ها خودداری نمایید و مصرف آن را در غذاهای خود به حداقل برسانید ؛ بنابراین بهتر است در این دوران از مصرف مواد غذایی نظیر کنسروها ، تنقلات نمکی ، سوسیس و کالباس و غذاهای صنعتی که حاوی مواد نگهدارنده هستند ، خودداری نمایید.
  • الکل و کافئین : توصیه می شود از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و الکلی حداقل تا 2 هفته بعد از رینوپلاستی در اردبیل ، خودداری نمایید. الکل موجب رقیق شدن خون می شود و این مسئله می تواند خونریزی بعد از عمل را افزایش دهد و بهبودی و ترمیم زخم های شما را با تاخیر همراه نماید. همچنین تجمع خون در زیر پوست یا هماتوم و افزایش تورم از دیگر عوارض مصرف نوشیدنی های الکلی در دوران نقاهت بعد از جراحی است. کافئین نیز موجب افزایش فشار خون می شود که می تواند مشکلات بسیاری را برای بیماران ایجاد نماید.
  • پرهیز از جویدن غذاهای سفت : همانطور که بیان شد لازم است برای جلوگیری از تورم ، احساس درد و هر نوع عارضه جانبی دیگر از مواد غذایی نرم در روزهای ابتدایی بعد از عمل استفاده نمایید. مصرف غذاهای سفتی که نیاز به جویدن زیادی دارند ، می تواند موجب ایجاد فشار به بینی شده و میزان تورم بینی شما را تا حد زیادی افزایش دهد. به همین دلیل در تغذیه بعد از جراحی بینی توصیه می شود از مصرف غذاهایی مانند کباب ، ساندویچ ، ته دیگ و سایر مواد غذایی سفت پرهیز نمایید تا تورم بینی شما افزایش پیدا نکند.