از آنجایی که بینی در مرکز صورت قرار دارد ، بنابراین خطر شکسته شدن آن بیش از سایر قسمت های صورت است. از مهم ترین و اصلی ترین دلایلی که می تواند منجر به شکستگی بینی شود می توان به اصابت ضربه ، تصادف ، افتادن یا سقوط از ارتفاع و موارد همچنینی اشاره نمود. اگر دماغ شکسته شود مسلما ظاهر بینی تغییر بسیار زیادی خواهد کرد و چهره فرد به این خاطر ، تناسب و زیبایی خود را از دست می دهد ، به همین علت بینی آسیب دیده باید تحت جراحی بینی شکسته قرار بگیرد. با انجام رینوپلاستی در اردبیل می توان این مشکل را برطرف نمود و زیبایی چهره را بازگرداند. برای کسب اطلاعات بیشتر و اقدامات لازم در صورت شکستگی بینی تا انتهای این مقاله از دکتر سونیا صادق ، بهترین جراح بینی اردبیل همراه شوید.

جراحی بینی شکسته - دکتر صادق

مناسب ترین زمان برای انجام این عمل ، زمانی است که شکستگی تازه رخ داده باشد ، چرا که در این زمان نتایج رضایت بخش تری را از انجام جراحی حاصل می شود.

شکستگی بینی در چه قسمت های اتفاق می افتد ؟

به طور معمول استخوان و غضروف دماغ قسمت هایی است که شکستگی در آن ها رخ می دهد. البته لازم به ذکر است که شکسته شدن بینی یک موضوع عادی و بی اهمیت نیست که بتوان به راحتی از درمان آن صرف نظر کرد یا درمان آن را به زمان دیگری موکول کرد ، زیرا شکسته شدن دماغ می تواند باعث به وجود آمدن لخته های خونی در تیغه بینی شود و به دنبال آن باعث ایجاد اختلالات تنفسی در فرد شود.

عوارض ناشی از عدم جراحی بینی شکسته

د صورتی که بینی به صورت جدی آسیب دیده باشد اما در زمان درست جراحی بینی شکسته انجام نشود ، عوارض زیر را در پی خواهد داشت :

• انحراف تیغه دماغ
  • کاهش زیبایی چهره فرد
  • ترک خوردن استخوان و خونریزی
  • تورم و کبودی بسیار زیاد
  • ایجاد قوز بر روی محل شکسته شده
  • ایجاد مشکل در روند تنفسی فرد

بینی شکسته چه علائمی دارد

برخی از افراد بعد از ورود هر نوع آسیبی به بینی تصور می کنند که بینیشان دچار شکستگی شده است. در ادامه مقاله جراحی بینی شکسته نشانه های شکسته شدن بینی را بیان می کنیم. این علائم عبارت اند از :

• وجود درد بسیار زیاد در اطراف بینی به طوری که نتوان به آن دست زد.
  • خم شدن یا کج شدن بینی به یک طرف
  • خونریزی

البته لازم به ذکر است که در برخی از موارد به دلیل وجود تورم حتی اگر بینی دچار شکستگی نشده باشد ، بینی کمی کج یا خم نشان داده شود. همچنین در بعضی از موارد نیز تورم باعث عدم تشخیص شکستگی می شود.

علائمی که نیاز به درمان فوری پزشک و جراحی شکستگی بینی دارد

علاوه بر موارد فوق علائمی نیز وجود دارد که نشان دهنده الزامی بودن درمان فوری است. در صورتی که علائم زیر را مشاهده نمودید باید در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی اردبیل ، مراجعه فرمایید:

1. خونریزی شدید بینی به طوری که متوقف نمی شود.
  2. خروج مایع روشن از بینی
  3. ایجاد مشکل در هنگام تنفس
  4. کج شدن تیغه بینی ( در صورت مشاهده این مورد توصیه می شود هیچ گاه سعی نکنید خودتان بینی را صاف نمایید.)
  5. مشکوک بودن به آسیب دیدگی سر یا گردن (در صورت مشاهده این مورد از حرکت کردن یا تکان دادن بیمار جدا خودداری فرمایید ، چرا که ممکن است آسیب بسیار جدی به فرد وارد شود. )

درمان شکستگی بینی

بعضی از شکستگی ها نیاز به درمان های جدی و گسترده دارند. اگر صدمات وارد شده به این قسمت از صورت بسیار شدید نباشد ممکن است پزشک راه درمان دیگری را پیشنهاد دهد که عبارت اند از :

• پانسمان کردن بینی با گاز استریل و قرار دادن آتل بر روی آن
  • تجویز دارو های مسکن

انتخاب اینکه شما به کدام یک از راه های درمان نیاز دارید تنها به نظر پزشک بستگی دارد. در صورتی که پزشک انجام عمل بینی شکسته در اردبیل را الزامی بداند ، عمل جراحی را به 14 روز بعد موکول می کند. چرا که در این زمان کمی از تورم و کبودی بینی کم می شود. در هنگام انجام پروسه جراحی بینی شکسته ، بهترین جراح صورت و بینی در اردبیل ابتدا از بی حسی موضعی برای بی حس کردن ناحیه تحت درمان و تنظیم کردن موقعیت بینی استفاده می کند.

گروه های در معرض خطر بالا

بعضی از افراد بدون انجام کاری به طور خودکار در معرض خطر شکستگی استخوان بینی هستند. کودکان و سالمندان به دلیل کاهش میزان سلامت استخوان ها بیشتر در معرض این خطر هستند. کودکان به دلیل اینکه بینی هنوز در حال به وجود آوردن توده استخوانی می باشد بیشتر آسیب پذیر هستند. از همین رو توصیه می شود در زمان انجام فعالیت های تماسی همواره از لباس های مناسب استفاده شود.

چه کسانی همواره در معرض خطر شکستگی بینی می باشند ؟

دکتر سونیا صادق در پاسخ به این سوال این گونه بیان می کنند که ، ممکن است حوادث بسیار زیادی برای هر فردی رخ دهد ، بنابراین تمامی افراد در طول عمر خود ممکن است حداقل یک بار این مشکل را تجربه کند. اما انجام برخی از فعالیت ها می تواند خطر شکستگی بینی را در بعضی از افراد تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. افرادی که در ورزش های سخت و تماسی شرکت می کنند بیشتر در معرض خطر شکستگی بینی هستند. این ورزش ها عبارت اند از :

• بسکتبال
  • فوتبال
  • هنر های رزمی
  • بوکس
  • کاراته
  • کشتی
  • و غیره

فعالیت های دیگری که می تواند مهم ترین علل بروز شکستگی در بینی شود شامل :

• دگیری و زد و خورد
  • استفاده از موتورسیکلت بدون کلاه ایمنی
  • دوچرخه سواری
  • اسکی
  • و غیره

آیا بعد از انجام جراحی بینی شکسته ، بینی به فرم اولیه خود باز می گردد ؟

بعد از درمان و انجام جراحی بینی شکسته ، بینی بدون داشت هیچ مشکلی بهبود پیدا می کند و شکل طبیعی خود را به دست می آورد. در صورتی که از نحوه بهبود خود ناراضی باشید یا پس از انجام جراحی در روند تنفس دچار مشکل هستید می توانید از جراحی ترمیمی بینی استفاده نمایید.

هزینه عمل بینی شکسته

تعیین یک قیمت واحد برای انجام جراحی بینی شکسته وجود ندارد. چرا که هزینه های جراحی به دلایل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال علاوه بر اندازه و شدت شکستگی ، مدت زمان و سختی عمل نیز تعیین کننده هزینه می باشند.

آیا بیمه هزینه عمل بینی شکسته را تقبل می کند ؟

از آنجایی که شکسته شدن استخوان و غضروف های بینی علاوه بر کاهش زیبایی چهره ، در سلامت افراد نیز مشکل ایجاد می کند ، بنابراین در دسته جراحی های زیبایی بینی قرار نمی گیرد. از همین رو در صورت داشتن بیمه ، بیمه هزینه جراحی شکستگی بینی را متقبل می شود.

شکستگی بینی چگونه تشخیص داده می شود ؟

با مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی یا جراح پلاستیک صورت و بینی بعد از انجام معاینات لازم پزشک ، شکستگی بینی را تشخیص می دهد. در برخی موارد با لمس بینی و صورت و مشاهده وضعیت بینی می توان شکستگی را تشخیص داد. در صورتی که مراجعه کننده در ناحیه بینی و صورت درد زیادی داشته باشد ، جراح بینی خوب در اردبیل ابتدا از بی حسی موضعی استفاده کرده تا بیمار در هنگام معاینه فیزیکی دردی را احساس نکند. در برخی موارد که بینی آسیب جدی ندیده باشد ، ممکن است جراح از بیمار بخواهد برای انجام معاینه دقیق 2 الی 3 روز بعد زمانی که تورم بینی کاهش پیدا می کند ، مراجعه نماید. اما در مواردی که آسیب جدی به بینی وارد شده باشد به نحوی که سایر اعضای صورت نیز صدمه دیده باشند ، سی تی اسکن تجویز می شود تا بتوان به صورت دقیق میزان آسیب دیدگی بینی و صورت را تشخیص داد.

مراقبت های اولیه در هنگام شکستگی بینی چه می باشد ؟

در صورتی که بینی صدمه جدی ندیده باشد به نحوی که بیمار به انجام انجام جراحی بینی شکسته نیازی نداشته باشد ، با انجام برخی اقدامات که توسط جراح بینی به بیمار گفته می شود می توان صدمات و شکستگی بینی را درمان نمود. در ادامه به برخی از اقدامات مهم در این رابطه اشاره شده است :

• در صورتی که خونریزی از بینی ندارید ، توصیه می شود سر خود را خم کرده و رو به بالا نگه دارید تا درد و تورم آن کاهش پیدا کند.
  • در صورتی که خونریزی دارید ، لازم است از دهان نفس بکشید تا خون به داخل گلو وارد نشود.
  • به مدت 15 الی 20 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید و این عمل تا 3 الی 4 بار در روز تکرار نمایید.
  • از مسکن هایی که برای شما تجویز می شود برای کاهش و تسکین درد استفاده کنید.