یکی از حساس ترین و پیچیده ترین عمل های جراحی زیبایی بینی ، جراحی بینی گوشتی می باشد. این جراحی می تواند با هدف های گوناگونی از جمله برطرف کردن مشکلات تنفسی ، کوچک کردن بینی ، فرم دهی به بینی و غیره انجام شود. لازم است پیش از انجام رینوپلاستی در اردبیل با ویژگی های بینی گوشتی و نحوه جراحی آن آشنایی کاملی داشته باشید بدین ترتیب می توانید از نتیجه جراحی انتظارات منطقی داشته و به رضایت برسید. از این رو در این مقاله از دکتر سونیا صادق ، بهترین جراح بینی اردبیل سعی داریم به بررسی بینی های گوشتی و نحوه عمل این نوع از بینی ها بپردازیم.

جراحی بینی گوشتی - دکتر صادق

تشخیص بینی گوشتی

یکی از سوالات پر تکرار افرادی که قصد انجام جراحی بینی گوشتی در اردبیل با دکتر صادق را دارند این است که از کجا متوجه شویم بینی ما گوشتی است یا استخوانی ؟ همچنین اولین موردی که جراحان بینی در جلسه مشاوره قبل از عمل بینی بررسی می کنند ، نوع بینی می باشد. تشخیص نوع بینی بر اساس ویژگی های بینی مشخص می شود . بینی های گوشتی به صورت معمول نوک افتاده و پهنی دارند و از بافت چربی تشکیل شده اند . تمامی این ویژگی ها موجب می شود تا ایجاد تغییرات در بینی های گوشتی سخت تر شود و این احتمال وجود دارد که به دلیل ضخامت پوست ، در نهایت فرم بینی به خوبی مشخص نباشد. از جمله ویژگی هایی که در تشخیص بینی گوشتی برای عمل کمک کننده است به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  • وجود منافذ باز پوستی
  • ضعیف بودن غضروف های بینی
  • ضخیم بودن پوست ناحیه نوک بینی
  • چرب بودن پوست بینی
  • ضخیم بودن پره های بینی
  • بزرگ بودن نوک بینی
  • پهن بودن نیمه تحتانی بینی از نمای رو به رو

بر خلاف تصوری که افراد دارند ، غضروف های بینی های گوشتی بسیار نازک و ضعیف می باشد و همین موضوع است که در کنار پوست ضخیم این عمل را پیچیده و دشوار می کند. یکی از نکات قابل توجه در تشخیص بینی های گوشتی این است که درجه گوشتی بودن بینی ها کاملا با یکدیگر متفاوت می باشد و هرچه میزان گوشتی بودن بینی کمتر باشد ، نتیجه بهتری حاصل می شود.

روش جراحی بینی گوشتی

تکنیک هایی که در عمل بینی گوشتی در اردبیل ، به کار برده می شود ، با تکنیک های جراحی بینی استخوانی کمی متفاوت است. در جراحی بینی گوشتی تلاش می شود تا اسکلت غضروفی بینی که نازک و ضعیف است با روش های نوین و ثابت شده ، تقویت شود. اما در حالت کلی با توجه به شرایط بیمار و نوع فرم بینی می توان از دو روش برای ایجاد تغییرات لازم استفاده نمود. که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

جراحی بینی گوشتی به روش باز :

در طی این روش برشی در ناحیه زیر بینی ایجاد شده و سپس پوست بینی به سمت بالا کشیده می شود ؛ بدین ترتیب جراح می تواند با دید واضح و کاملی اصلاحات و تغییرات لازم را انجام دهد. از آنجایی که در این روش جراح به خوبی به نوک بینی و غضروف های بینی دسترسی دارد ، می توان آن را بهترین روش عمل بینی گوشتی در اردبیل دانست. در نهایت بعد از تقویت غضروف و ایجاد فرمی زیبا ، پوست بینی برگردانده شده و بخیه زده می شود. همچنین در صورتی که نیاز به ایجاد تغییراتی در سوراخ های بینی باشد ، می توان پره های بینی را نیز برش داد و کوچک و جمع نمود.

جراحی بینی گوشتی به روش بسته :

در این روش لازم است تمامی برش های لازم در داخل بینی ایجاد شود. هیچ نوع برش خارجی روی پوست بینی وجود ندارد. این روش جراحی در مواردی که نیاز به ایجاد تغییرات کمی باشد ، کاربرد دارد.

نحوه انجام عمل بینی گوشتی با پوست ضخیم

یکی از موارد بسیار مهمی که در پروسه رینوپلاستی بینی گوشتی باید به آن توجه شود ، مقدار ضخامت پوست است در واقع هرچقدر پوست بینی گوشتی ضخیم تر باشد ، محدودیت بیشتری را برای ایجاد تغییرات لازم در طی عمل زیبایی ایجاد می کند و گاه ممکن است پوست بینی به قدری ضخیم باشد ، که جراح به متقاضی این جراحی پیشنهاد نماید از عمل کردن بینی خود صرف نظر نماید ؛ چرا که در نهایت نتیجه مطلوب و رضایت بخشی حاصل نخواهد شد. در حال حاضر در عمل بینی گوشتی در اردبیل ، تلاش می شود از برداشتن بافت های اضافی و غضروف های بینی خودداری نمود و هدف اصلی تقویت غضروف های نوک بینی باشد ؛ تا به این ترتیب در نهایت از افتادگی و تغییر فرم بینی پس از مدتی جلوگیری شود.

مقدار ورم بینی گوشتی بعد از جراحی

ورم و کبودی از عوارض جانبی طبیعی بعد از انجام جراحی زیبایی بینی می باشد و تمامی افراد به نسبت های مختلفی این علائم را تجربه می کنند. در بینی های گوشتی مقدار ورم از کبودی ها بیشتر می باشد. حجم زیادی از ورم ناشی از عمل زیبایی بینی در طی هفته های اول از بین می رود . سپس بعد از برداشتن گچ لازم است برای دوره ای از چسب بینی استفاده نمایید. در واقع چسب زدن به بینی یکی از راه های موثر در کمک به کاهش ورم بینی بعد از عمل بینی گوشتی در اردبیل می باشد. با گذر زمان به مرور از ورم بینی کاسته می شود. اما باید بدانید که در 6 ماه اول بعد از جراحی بینی گوشتی در اردبیل ، ورم زیادی به ویژه در ناحیه نوک بینی وجود دارد. اگر بعد از گذشت چند ماه همچنان از حجم ورم بینی شما کاسته نشد ، می توانید به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت لزوم برای شما کورتون تزریق شود . رعایت موارد زیر بعد از انجام جراحی بینی گوشتی در اردبیل با دکتر صادق ، روند بهبودی و کاهش ورم را سرعت می بخشد :

  • توصیه می شود به صورت طاقباز بخوابید ، خوابیدن به پهلو موجب تورم در یک سمت بینی شده و موجب می شود تا بینی شما نا متقارن به نظر برسد.
  • از انجام حرکات سنگین خودداری نمایید.
  • از خم کردن سر پرهیز کنید.
  •  از مصرف خوراکی های شور و نمک خودداری نمایید ؛ چرا که نمک ورم بینی را افزایش می دهد.
  • از دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید.
  • در هفته های اول استفاده از کمپرس یخ در کاهش ورم بینی کمک کننده است.

آیا امکان بازگشت بینی گوشتی به فرم اولیه وجود دارد ؟

از دغدغه های مهم افرادی که بینی گوشتی دارند این است که آیا ممکن است با گذشت زمان بینی آن ها به فرم اولیه بازگردد و یا اینکه آیا جراحی بینی پوشتی نتیجه خوبی خواهد داشت؟ در واقع این موضوع تا حد زیادی به توانایی و مهارت بهترین جراح بینی گوشتی اردبیل و همچنین تکنیک به کار برده شده در ایجاد تغییرات لازم دارد. اگر جراح از روش نوین یعنی تقویت غضروف های بینی استفاده کند و حجم زیادی از غضروف های بینی را به منظور کوچک کردن بینی خارج نکند ، در نهایت بینی به دلیل ساختار محکمی که پیدا می کند دچار تغییر نخواهد شد. همچنین توصیه می شود به منظور جلوگیری از عوارض جراحی بینی گوشتی و افتادگی نوک بینی حتما تا دو ماه به صورت مداوم از چسب بینی استفاده نمایید و مراقبت های بعد از عمل بینی گوشتی را جدی بگیرید.

جلسه مشاوره جراحی بینی گوشتی

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که پزشک در جلسه مشاوره چه مواردی را مورد برسی قرار می دهد و چگونه می تواند پلن جراحی را به نحو احسنت بچیند. در واقع بررسی فاکتورهای بسیاری در پرینوپلاستی گوشتی اهمیت دارد که بر نتایج حاصل از عمل می تواند تاثیر گذار باشد ، از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

معاینات بالینی : پزشک پس از انجام ارزیابی فیزیکی می تواند تشخیص دهد که نوع بینی شما گوشتی است. میزان تغییرات و نحوه انجام جراحی در این جلسه تعیین می شود. برای مثال در صورتی که عمل بینی گوشتی از طریق پیوند گرافت انجام پذیرد پزشک از آن و هزینه جراحی بینی صحبت خواهد کرد.

بررسی عکس های تهیه شده : برای اینکه میزان تغییرات بعد از جراحی بینی گوشتی به وضوح مشخص باشد ، پزشک از شما می خواهد که تصاویری از عضو تهیه کنید. این کار هم مستندی خواهد بود بر میزان تغییرات و هم می تواند پزشک را حین جراحی یاری کند. به این نحو که مشاهده تصاویر حین جراحی ، به نقوص موجود بیشتر اشراف پیدا می کند.

بررسی جواب آزمایشات : تعیین اینکه ایا کاندیدای مناسبی برای این پروسه تلقی می شوید یا خیر ، پس از بررسی جواب ازمایش ها میسر خواهد بود. بسیاری از افراد از اختلالات خونی خود اطلاع ندارند. کمبود هموگلوبین از مواردی است که پزشک قبل از انجام جراحی می بایست از آن اگاهی داشته باشد. در این صورت ، انجام رینوپلاستی گوشتی با تعویق مواجه خواهد شد ، زیرا زیباجو می بایست پس از مصرف دوره ای از قرص آهن ، برای جراحی آماده شود.

صحبت از انتظارات : جراحی بینی گوشتی یکی از چالش برانگیزترین پروسه ها می باشد ، مخصوصا اگر پزشک در آن از تکنیک پیوند غضروف نیز استفاده کند. با صحبت از انتظارات خود ، پزشک به شما کمک می کند که راجع به پروسه و نتایج حاصل منطقی فکر کنید و با اصرار به ایجاد فرم عروسکی ، سلامتی خود را تهدید نکنید.

هشت ماه بعد از جراحی بینی گوشتی 

 

نکات مهم در جراحی بینی گوشتی

  • آگاهی داشتن و دانستن این نکات به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری در تصمیم گیری داشته باشید.
  • حال که با ویژگی های بینی گوشتی به خوبی آشنا شدید ، می دانید که ایجاد هر نوع تغییری در بینی شما امکان پذیر نمی باشد به همین دلیل باید از نتیجه جراحی انتظار واقع بینانه و منطقی داشته باشید.
  • هیچ گاه نتیجه عمل زیبایی بینی خود را با نتیجه جراحی بینی گوشتی یک فرد دیگر مقایسه نکنید ؛ چرا که بینی هر شخص بر اساس ویژگی های بینی و فرم صورت جراحی می شود. به همین دلیل از پزشک خود نخواهید تا بینی شما را شبیه به یک عکس جراحی کند. نشان دادن این عکس ها تنها به جراح کمک می کند تا بدانی چه فرمی را بیشتر می پسندید.
  • حتما در رابطه با بهترین جراح بینی اردبیل ، به خوبی تحقیق کنید و عمل بینی گوشتی خود را نزد یک پزشک با تجربه و با مهارت انجام دهید.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که بینی های گوشتی به دلیل پوست ضخیمی که دارند بعد از عمل تورم بیشتری را تجربه می کنند و معمولا این تورم تا یک سال و حتی بیشتر ادامه دارد. در یک الی دو ماه اولیه فرم بینی شما به دلیل تورم به خوبی قابل مشاهده نیست و حتی ممکن است این تصور را داشته باشید که از حالت قبل بزرگتر شده است به همین دلیل توصیه می شود حتما صبور باشید و از قضاوت عجولانه خودداری نمایید.

فیلم جراحی بینی گوشتی با دکتر سونیا صادق ، جراح بینی اردبیل

 

عمل بینی گوشتی با لیزر

از آنجایی که گفته می شود بینی های گوشتی با جراحی تغییر زیادی نمی کنند ، تبلیغاتی وجود دارد ادعا می کنند با لیزر می توان بینی های گوشتی را کوچک نمود. در حالی که با وجود پیشرفت لیزر در زمینه زیبایی و جراحی هنوز در حوزه عمل زیبایی بینی پیشرفتی نداشته و تنها کاربرد آن می تواند ایجاد برش در هنگام رینوپلاستی گوشتی باشد. بنابراین موضوعاتی که در این رابطه و در رابطه با جراحی بینی بدون عمل می شنوید ، از نظر علمی صحت نداشته و هیچ عملی مانند جراحی بینی گوشتی ، نمی تواند بینی را کوچک کرده و تغییرات لازم را در آن به صورت دائمی ایجاد نماید. البته امروزه با روش های زیبایی مثل تزریق فیلر می توان قوز بینی را برطرف نمود یا با استفاده از نخ لیفت ، بینی را کمی سر بالا کرد اما باید در نظر داشته باشید که این موارد موقتی بوده و اگر قصد انجام جراحی رینوپلاستی در آینده را دارید پیشنهاد نمی شود ؛ چرا که ممکن است به بافت بینی آسیب وارد کند.

تزریق کورتون در بینی های گوشتی

تزریق کورتون اغلب در بینی های گوشتی کاربرد دارد . کورتون موجب می شود تا پوست بینی نازک تر شده و ورم بینی زودتر کاهش پیدا کند. البته در تزریق کورتون باید دقت زیادی شود ، لازم است کورتون در دور مناسب و در لایه مناسبی از پوست تزریق شده تا بهترین تاثیر را داشته باشد ؛ در غیر اینصورت ممکن است عوارض بدتری را ایجاد نماید. به همین علت باید حتما با مشورت پزشک و زیر نظر جراح بینی خوب در اردبیل ، این تزریق صورت بگیرد.

سوالات متداول

  • ورم بینی گوشتی چه زمان کاهش پیدا می کند ؟

تورم بعد از عمل زیبایی بینی گوشتی کاملا طبیعی است و شدت میزان تورم تا حد زیادی به ضخامت پوست بینی و میزان تغییرات ایجاد شده بر روی بینی و همچنین مهارت و تجربه پزشک بستگی دارد. به صورت کلی تورم اولیه ناشی از جراحی در طی یک الی سه هفته اول پس از جراحی و ورم کلی در بازه زمانی 6 ماه الی 1 سال کاهش پیدا می کند.

  • آیا می توان بینی گوشتی را فانتزی جراحی کرد ؟

در عمل های جراحی عروسکی و یا فانتزی ساختار و شکل بینی افراد تا حد زیادی کوچک خواهد شد. از طرفی بینی گوشتی به دلیل ساختار ضعیف و پوست ضخیم توانایی تحمل تغییرات زیاد را نداشته و نمی تواند ظرافت های بینی فانتزی را نمایان کند ؛ از این رو انجام جراحی بینی گوشتی به فرم عروسکی یا فانتزی پیشنهاد نمی شود.

  • آیا بینی بعد از عمل دچار افتادگی می شود ؟

معمولا این عارضه به دلیل عدم تقویت غضروف های نوک بینی و یا کوچک کردن بیش از حد بینی اتفاق می افتد. البته باید این نکته را متذکر شد که نوک بینی بعد از جراحی در طی یک سال حدود چند میلی متر افتادگی پیدا می کند ؛ از این رو معمولا در طی جراحی رینوپلاستی نوک بینی چند میلی متر بالاتر از حالت طبیعی جراحی می شود تا بعد از افتادگی فرم طبیعی و زیبایی داشته باشد.

  • آیا ممکن است بعد از عمل بینی گوشتی بویایی از دست برود ؟

در صورتی که در طی جراحی ، پایه های عصبی دچار آسیب شوند ، ممکن است فرد بعد از عمل حس بویایی خود را از دست بدهد. به همین دلیل توصیه می شود برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی به جراح بینی گوشتی خوب در اردبیل مراجعه نمایید. همچنین ذکر این نکته الزامی است که به دلیل تورمی که در بافت های بینی وجود دارد ، ممکن است در طی 7 روز ابتدایی بعد از عمل بینی گوشتی حس بویایی کاهش پیدا کند ؛ بنابراین نگران این موضوع نباشید و تنها در صورتی که بعد از گذشت زمان همچنان حس بویایی وجود نداشت باید برای بررسی بیشتر به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید.