در برخی موارد بعد از انجام جراحی بینی در اردبیل نیاز به ماساژ برخی از نقاط بینی می باشد. ماساژ بینی بعد از جراحی در حالتی انجام می شود که پزشک احساس نماید لازم است به برخی نقاط فشار و نیرو وارد شده تا در نهایت بینی فرم بهتری پیدا کند. انجام ماساژ نیازمند رعایت نکات مهمی می باشد و در صورتی که به اشتباه و توسط خود بیمار به صورت خودسرانه انجام شود ، می تواند با پیامدهای منفی همراه باشد. از این رو در این مقاله از دکتر سونیا صادق ، جراح بینی اردبیل قصد داریم در رابطه با این موضوع و نحوه صحیح ماساژ دادن بینی بعد از جراحی بینی صحبت نماییم.

ماساژ بینی بعد از جراحی - دکتر صادق

ماساژ بینی توسط جراح بینی در اردبیل

در مواردی که بینی دارای برجستگی یا فرورفتگی هایی بعد از عمل باشد و یا اینکه بینی نامتقارن به نظر برسد ، جراح بینی خوب در اردبیل ، بعد از انجام معاینه و ارزیابی های لازم در صورتی که این مشکلات مربوط به تورم ناشی از عمل جراحی زیبایی بینی در اردبیل نباشد ، می تواند با انجام ماساژ و ایجاد فشار به نقاط مشخص ، مشکلات مذکور را برطرف نماید ؛ چرا که ساختار بینی در هفته های اول بعد از جراحی هنوز مستحکم نشده و دارای انعطاف می باشد از این رو می توان به کمک ماساژ موارد این چنینی را اصلاح نمود. دقت نمایید که در این دوران هرگونه فشار غلط و زیاد می تواند در نتیجه عمل بینی در اردبیل تاثیر بگذارد. به همین دلیل باید بیمار از دستکاری کردن بینی خودداری نماید.

نقش ماساژ بینی بعد از جراحی بینی

در طی پروسه جراحی زیبایی بینی استخوان بالای بینی شکسته و جمع می شود. همین موضوع موجب می شود تا بیمار به مدت 10 روز بعد از عمل زیبایی بینی شاهد کبودی و تورم زیادی در نواحی اطراف بینی باشد. در طی این مدت استخوان ها و غضروف و همچنین پوست روی بینی در حال جوش خوردن است و مایع میان بافتی در میان پوست ، استخوان و غضروف ها جمع می شود. این مایع در طی 7 الی 10 روز اول به اوج خود رسیده و تورم زیادی را در صورت ایجاد می کند. بعد از این مدت کلاژن سازی شروع شده و می توان به کمک فشار چسب و ماساژ بینی بعد از جراحی به از بین رفتن مایع میان بافتی و همچنین کاهش ورم بینی بعد از جراحی کمک زیادی نمود.

به صورت کلی ماساژ دادن بینی در ابتدای ماه دوم بعد از عمل توصیه می شود و می تواند به هدایت مایع میان بافتی و مسیر لنف به قسمت های دیگر صورت کمک کند و به این ترتیب از حجم تورم صورت و بینی کاسته شود. همچنین ماساژ بینی بعد از عمل موجب افزایش فشار خون و بهبودی سریع تر بافت ها بینی می شود. از دیگر مزایای ماساژ دادن بینی می توان به جلوگیری از ایجاد لخته های خونی و فیبروز ناشی از تخلیه مایع لنف اشاره نمود ؛ بنابراین در افرادی که در قسمت نوک بینی خود احساس سفتی می کنند ، این کار بسیار موثر می باشد.

نکته مهم : در صورتی که ماساژ به صورت تهاجمی و بدون در نظر گرفتن نکات اصولی انجام شود ، می تواند به بخش های در حال بهبودی آسیب وارد کرده و نتیجه عمل را دچار تغییر نماید. برای مثال در نتیجه ماساژ غلط ممکن است نوک بینی و تیغه بینی جابجا شوند. این در حالی است که اگر ماساژ به صورت اصولی و ملایم انجام شود ، با نتایج خوبی همراه خواهد بود.

نحوه صحیح ماساژ بینی بعد از جراحی به روش استاندارد

نکته ای که پیش از هر چیز باید نسبت به آن توجه داشته باشید ، استخوانی و یا گوشتی بودن بینی می باشد ؛ زیرا همانطور که بیان شد ، ماساژ بینی با توجه به نوع بینی متفاوت است. در صورتی که بدون در نظر گرفتن این موضوع اقدام به ماساژ بینی خود نمایید ، ممکن است آسیب جدی به بینی وارد شود.

مراحل ماساژ بینی بعد از جراحی

  1. توصیه می شود نوک انگشتان خود را به کمک روغن کمی مرطوب نمایید. این کار به حرکت راحت تر و آرام انگشت روی پوست کمک می کند.
  2. سپس سر را کمی از حالت معمول عقب تر نگه دارید.
  3. از قسمت بالایی نوک بینی به کمک سه انگشت پشت بینی را از پایین به بالا ماساژ دهید.
  4. سپس دو انگشت شست و یا اشاره را کنار بینی و در امتداد دیواره جانبی بینی قرار داده و به سمت گونه ها بکشید.

آموزش ماساژ بینی بعد از عمل توسط دکتر سونیا صادق 

بهترین زمان برای ماساژ دادن بینی بعد از جراحی چه زمانی است ؟

بهترین زمان برای شروع به ماساژ بینی بعد از جراحی بینی را می توان از ابتدای ماه دوم بعد از جراحی دانست. چرا که توصیه می شود تا زمان برطرف شدن التهاب و تورم اولیه ناشی از عمل رینوپلاستی صبر شود. در جراحی بینی های استخوانی قوزدار از آنجایی که استخوان بینی شکسته و تراش داده می شود ، لازم است لمس کردن آن با احتیاط زیادی انجام شود ؛ زیرا هنوز استخوان و غضروف های بینی بسیار نرم هستند.

سوالات متداول

آیا فرورفتگی های بینی بعد از عمل را با ماساژ می توان برطرف نمود ؟

در برخی موارد این فرورفتگی ها به کمک ماساژ دادن بینی برطرف می شود. این در حالی است که در برخی موارد لازم است تزریق کورتون انجام شود ؛ در غیر اینصورت برای حل این مشکل نیاز به جراحی ترمیمی بینی در اردبیل می باشد.

  • آیا ماساژ بینی گوشتی و استخوانی متفاوت است ؟

بله ، در بینی های گوشتی تمرکز اصلی بر روی نوک بینی و پره های بینی می باشد. این موضوع به دلیل پهن بودن بینی و تورمی که در دیواره های جانبی بینی وجود دارد انجام می شود. در صورتی که در بینی های استخوانی ، لازم است قسمت بالایی بینی که از استخوان تشکیل شده است ، ماساژ انجام شود. لازم به ذکر است که به دلیل ضخامت پوست و تورم بیشتر در بینی گوشتی ، ممکن است برای مدت زمان بیشتری نیاز به ماساژ بینی باشد.

  • آیا ماساژ دادن موجب کوچک شدن بینی می شود ؟

خیر نمی توان از ماساژ بینی بعد از جراحی انتظار معجزه داشت. اما ماساژ دادن بینی بعد از عمل جراحی مانند پروسه چسب زدن به بینی بعد از عمل می تواند به کاهش تورم و شکل گیری بهتر بینی کمک زیادی کند. اما ناهنجاری و مشکلات بینی مثل بزرگ بودن استخوان بینی ، سربالا بودن نوک بینی و مواردی از این دست را نمی توان با ماساژ بهبود بخشید. توصیه می شود تا زمانی که ورم و التهاب بینی فروکش نماید ، صبر کنید ؛ در اینصورت شاهد فرم اصلی بینی بوده و می توان نظر قطعی داد.

  • ماساژ بینی بعد از عمل تا چه مدت باید ادامه داشته باشد ؟

این موضوع به نظر بهترین جراح بینی در اردبیل و اینکه چه قسمت هایی از بینی شما نیاز به ماساژ دارد ، بستگی داشته و می تواند انجام شود. به صورت نرمال انجام ماساژ تا 3 بار در روز و برای مدت زمان یک دقیقه پیشنهاد می شود. در صورتی که می خواهید نتیجه خوبی را از این کار دریافت نمایید ، می توانید ماساژ بینی بعد از جراحی را تا 6 ماه ادامه دهید.

  • آیا ماساژ دادن بینی درد دارد ؟

در صورتی که ماساژ با تکنیک های صحیح توسط جراح انجام شود ، سوزش و درد شدیدی احساس نخواهد شد. تنها ممکن است در نقاطی که به بینی فشار وارد می شود ، درد بسیار خفیفی را احساس نمایید.