مراقبت های بعد از جراحی گوش در فرم نهایی گوش تأثیر به سزایی دارند؛ چرا که نتیجه اصلی مدتی پس از عمل به مرور مشخص می شود . از همین رو ما تعدادی از مهم ترین این مراقبت ها که مورد تایید دکتر سونیا صادق ، بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در اردبیل ، نیز می باشد را در ادامه خدمت تان شرح داده ایم. اتوپلاستی اغلب به منظور برطرف سازی عیوب ظاهری گوش انجام می شود . تعداد زیادی از افراد به دلیل داشتن گوش های بسیار کوچک ، بسیار بزرگ یا بسیار برجسته ، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. بنابراین جهت رفع این ناهنجاری ها برای جراحی اقدام می نمایند.

مراقبت های روزانه بعد از جراحی گوش

• نیاز است بعد از عمل گوش در اردبیل ، تا صبح روز بعد پانسمان روی گوش ها باقی بماند. بهتر است استراحت کافی داشته باشید و هنگام خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید. خوابیدن به صورت طاقباز از ایجاد فشار بر روی گوش ها جلوگیری می کند.
  • بعد از برداشتن پانسمان نیاز است تا با هیدروژن پر اکسید تا 3 بار در روز ، خط های بخیه در پشت گوش ها را شست و شو دهید. سپس با مقداری پماد و یا وازلین که پزشک تجویز نموده است ، بخیه ها را پوشش دهید.
  • اگر بخیه های شما جذبی باشند ، نیاز است تا محیط آن ها کاملا نرم و مرطوب باشد تا پروسه ترمیم و جذب بخیه ها افزایش پیدا کند.
  • دو هفته اول بعد از جراحی اتوپلاستی ، باید هد بندی را روی گوش های خود قرار دهید. استفاده از هد بندها اهمیت زیادی دارد ؛ زیرا سبب بهبودی موقعیت گوش ها می شود.
  • می توانید یک روز بعد از جراحی با مشورت پزشک دوش بگیرید ، برای این منظور حتما از یک شامپوی ملایم استفاده نمایید.
  • در صورتی که خونریزی ، تب ، ترشح غیر طبیعی و یا درد با رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش دارید ، باید حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بعد از گذشت 7 روز در صورت استفاده از بخیه های غیر جذبی باید به مطب پزشک برای کشیدن بخیه ها مراجعه شود.
  • بعد از گذشت 2 هفته به مدت 6 هفته بعد از عمل جراحی زیبایی گوش تنها در شب ها لازم است از هدبند استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از اتوپلاستی(استفاده از هدفون)

استفاده از هدفون پس از جراحی زیبایی گوش ممکن است خطر عفونت را افزایش دهد زیرا :

باز شدن زخم ‌ها : پس از جراحی ، زخم‌ ها و شکاف‌ هایی در ناحیه جراحی وجود دارد که راهی برای ورود عفونت محسوب می شوند . استفاده از هدفون ممکن است با باز کردن مجدد این زخم ‌ها یا ایجاد فشار بر روی آنها ، بر احتمال ایجاد عفونت بیفزاید.

تنظیمات نامناسب : استفاده از هدفون با تنظیمات نامناسب می ‌تواند باعث تولید گرما و تعریق در ناحیه جراحی شود ؛ زیرا صدای بلند باعث تحریک بافت ‌های حساس ناحیه جراحی شده و به عفونت منجر می شود .

تأثیر فشار بر بافت‌های جراحی : بعد از جراحی ، بافت ‌های گوش حساسیت بیشتری دارند . استفاده از هدفون با فشار زیاد می ‌تواند باعث تحریک و فشار غیرطبیعی بر روی بافت ‌های جراحی شود که ممکن است به شکل نهایی جراحی آسیب برساند یا فرآیند بهبودی را تأخیر بیندازد.

حال اگر به دنبال راهکاری جهت استفاده از هدفون می گردید و می خواهید به طور هم زمان نیز مراقبت های بعد از جراحی زیبایی گوش را نیز جدی بگیرید ، بهتر است نظر پزشک خود را در این باره پرسیده و با اطلاع ایشان به گوش دادن موسیقی بپردازید . علاوه بر این نکات زیر می تواند انجام این فرآیند را برایتان کم خطر تر سازد که شامل :

تمیزی و ضدعفونی : اطمینان حاصل کنید که هدفون شما و ناحیه جراحی تمیز و ضدعفونی شده ‌اند. همچنین می توانید برای حفظ بهداشت هدفون و رعایت مراقبت های بعد از اتوپلاستی ، از پوشش محافظ برای آن ها استفاده کنید .

کاهش مدت زمان استفاده : در ابتدا ، در بازه های کوتاه مدت به گوش دادن موسیقی با هدفون بپردازید ، سپس مدت زمان استفاده را تدریجاً افزایش دهید . اینکار به ناحیه جراحی اجازه می‌ دهد تا رفته رفته بهبود یافته و آسیب نبینند .

مراقبت های بعد از جراحی گوش

مراقبت های بعد از جراحی گوش ( ورزش کردن )

ورزش پس از جراحی زیبایی گوش نیاز به مراقبت و توجه ویژه ای دارد تا از هر گونه عوارض یا مشکلات احتمالی جلوگیری شود . در اینجا چند نکته مهم برای انجام ورزش در راستای رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش ، برای شما در نظر گرفته شده است :

پرهیز از فعالیت ‌های خطرناک : پس از انجام جراحی ، باید از فعالیت ‌هایی که ممکن است به گوش ‌ها آسیب برسانند خودداری کنید که برخی از آن ها شامل ورزش ‌های تماسی یا فعالیت ‌هایی که نیاز به فشار زیاد بر روی گوش دارند . به عنوان مثال ، ورزش‌ هایی مانند بوکس ، ورزش‌ های تماسی و ورزش ‌هایی که نیاز به استفاده از کلاه ورزشی دارند از این موارد هستند .

استفاده از لوازم حفاظتی : در صورتی که شما ورزش را به صورت حرفه ای دنبال می کنید ، مطمئن شوید که از لوازم حفاظتی مناسب استفاده می‌ کنید . مثلاً اگر بسکتبال بازی می ‌کنید ، از یک کلاه ورزشی مناسب استفاده کنید تا از گوش‌ هایتان محافظت کنید .

مشورت با پزشک : قبل از انجام هرگونه ورزش شدید یا فعالیت فیزیکی ، همواره با پزشک خود مشورت کنید ؛ زیرا ایشان می ‌توانند در مورد زمان مناسب شروع ورزش و نوع فعالیت ‌های ویژه متناسب با شرایط جسمی تان ، شما را راهنمایی کنند.

پرهیز از استفاده از هدفون : استفاده از هدفون بعد از عمل ممکن است برایتان مشکلاتی ایجاد کند ، ؛ بنابراین تا حد امکان از بلندگو یا هدفون‌ هایی که در دستگاه برای استفاده عموم وجود دارند استفاده کنید.

توجه به علائم ناگوار : در صورتی که در حین ورزش هرگونه درد ، خونریزی یا سایر علائم ناگواری احساس کردید ، فوراً ورزش را متوقف کرده و به پزشک خود مراجعه کنید.

با رعایت مراقبت های بعد از اتوپلاستی می‌ توانید ، به طور ایمن و با آرامش خاطر به انجام ورزش‌ مورد علاقه خود بپردازید .

مراقبت های بعد از جراحی گوش

مراقبت های بعد از جراحی گوش (مصرف دارو)

• بعد از جراحی ، بروز درد امری طبیعی است و حتی امکان دارد تا 48 ساعت پس از اتوپلاستی تشدید شود. جهت کنترل و تسکین درد باید مطابق تجویز پزشک ، داروی مسکن مصرف کنید.
  • به منظور پیشگیری از بروز عفونت در محل برش های جراحی ، لازم است تا داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده را مورد استفاده قرار دهید.
  • همچنین توصیه می شود در دور مراقبت های بعد از جراحی گوش از مصرف داروهای رقیق کننده خون ، آسپیرین ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، که باعث افزایش خونریزی می شوند ، پرهیز کنید.

مراقبت های بعد از جراحی گوش(استفاده از هدبند)

پس از باز کردن پانسمان گوش ، به عنوان یکی از اقدامات و مراقبت های بعد از جراحی گوش توصیه می شود به مدت 2 هفته در طول 24 ساعت و به مدت 6 هفته هنگام خواب ، از هد بند استفاده کنید. این امر از گوش ها در برابر آسیب های خارجی محافظت می کند ، به حفظ فرم جدید آن ها کمک کرده و از تکان خوردن گوش موقع خواب جلوگیری می کند. یکی از نکات مهم در رابطه با مراقبت های بعد از گوش این است که دقت داشته باشید هدبند زیادی تنگ نباشد که به گوش ها فشار وارد کند.

توجه به نحوه خواب از مراقبت های بعد از اتوپلاستی

• جهت جلوگیری از وارد آمدن فشار به گوش ها پس از عمل ، حداقل 2 هفته بایستی بر روی کمر بخوابید و با استفاده از چندین بالشت سر را بالاتر از بدن خود قرار دهید.
  • در ضمن لازم است یک الی دو بالشت در دو طرف بدن خود بگذارید. این حالت علاوه بر این که مانع تحت فشار قرار گرفتن گوش ها می شود ، به کاهش ورم نیز کمک می کند.

مراقبت های بعد از جراحی گوش (استحمام)

عموماٌ یک روز پس از عمل اتوپلاستی در اردبیل ، در نوبت تعیین شده ، جراح گوش خوب در اردبیل پانسمان شما را باز می کند. 24 ساعت بعد از برداشتن پانسمان گوش می توانید به حمام بروید. ترجیحاً هنگام استحمام آب را با فشار کم استفاده نمایید یا در صورت امکان در وان حمام کنید. همچنین برای شستن سر و موی خود از شامپوهای ملایم مانند شامپو بچه استفاده کنید.

توجه به نحوه شستشو گوش از مراقبت های بعد از اتوپلاستی

پاکسازی با محلول آنتی‌سپتیک : پس از اتمام عمل پزشک به شما توصیه می کند که به بهداشت گوش های خود اهمیت دهید . این موضوع شامل استفاده از محلول آنتی‌سپتیک مانند محلول هیدروژن پراکسید می شود که شما می ‌توانید روزانه سه بار ، زخم‌ ها و بخیه‌ های زده شده را به آرامی تمیز کنید.

پس از خشک کردن گوش ها ، برای نرم کردن زخم‌ ها می ‌توانید از وازلین یا ژل ‌های مرطوب ‌کننده دیگر استفاده کنید . اینکار از خشکی و تحریک زیاد ناحیه زخم شده جلوگیری می‌ کند.

ورزش بعد از جراحی زیبایی گوش

• پس از 10 الی 14 روز می توانید به انجام تمرینات ورزشی سبک مانند پیاده روی بر روی تردمیل بپردازید. اما برای ادامه دادن برنامه ورزشی خود به طور کامل ، حداقل باید 3 هفته از جراحی بگذرد.
  • درد ناشی از جراحی خود به خود شما را از پرداختن به فعالیت های سنگین باز می دارد. همچنین حدود یک ماه نباید از هدفون ، هندزفری و عینک استفاده نمایید.

بعد از عمل گوش چه کارهایی را نباید انجام دهید ؟

• تا 2 هفته بعد از جراحی زیبایی گوش در اردبیل ، مطلقاً سیگار نکشید. چرا که باعث کند شدن روند بهبودی و دوره مراقبت های بعد از جراحی گوش شده و بروز عوارض پس از عمل را نیز افزایش می دهد. استعمال دخانیات دیگر و مصرف نوشیدنی های الکلی نیز شامل این مورد می شوند.
  • تا زمانی که پانسمان گوش های تان را باز نکردید ، بهتر است حمام نروید.
  • به هیچ عنوان بر روی شکم یا پهلو نخوابید.
  • از مالش شدید و تکان دادن گوش های خود اجتناب کنید.

توجه ! پس از جراحی اگر هنگام دراز کشیدن به طور ناگهانی بنشینید یا سر پا بایستید ، دچارسرگیجه خواهید شد. بنابراین بهتر است ابتدا به آرامی بنشینید و یک دقیقه به همین حالت باقی بمانید سپس بدون هیچ عجله ای بلند شوید.

مراقبت های بعد از اتوپلاستی در افراد عینکی

در صورتی که عدم استفاده از عینک بعد از جراحی ، منجر به اختلال در دید و مختل شدن روند زندگی فرد شود ، شما می توانید از راهکار های جایگزینی برای حل این مشکل استفاده کنید که شامل :

لنزهای تماسی : یکی از راه های جایگزینی که پزشک می تواند برای شما در نظر بگیرد ، استفاده از لنز های تماسی است که بدون کمترین آسیب ، مشکل دید شما را تا زمان بهبود گوش ها برطرف خواهد کرد.

لیزیک چشم : در برخی موارد لیزیک چشم پیش از عمل ، می‌ تواند راه حلی موثر برای بهبود بینایی باشد. این جراحی معمولاً برای افرادی که با بیماری های چشمی از جمله (آستیگماتیسم) یا نزدیک بینی درگیر هستند پیشنهاد مناسبی می باشد.

رعایت نکات مراقبتی : رعایت نکات مراقبتی مانند روش‌ های تقویت بینایی می ‌تواند منجر به بهبود دید شده و فرد را از عینک بی نیاز کند . این مراقبت ‌ها شامل تمرینات بینایی ، مکمل‌ ها و رژیم غذایی سالم هستند.

با انجام این نکات می توانید علاوه بر رعایت مراقبت های بعد از اتوپلاستی ، از مشکل ضعیف بودن چشم هایتان نیز خلاص شوید . البته در نظر داشته باشید که پیش از انجام هر اقدامی پزشک خود را در جریان قرار داده و از اقدامات خودسرانه بپرهیزید.

عوارض عدم رعایت مراقبت های بعد از اتوپلاستی

حالت تهوع و استفراغ

پس از عمل ، ممکن است به سبب داروی بیهوشی یا مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک تجویزی ، فرد به تهوع و استفراغ دچار شود . به منظور رفع این مشکل ، پزشک می تواند دارو تجویز نمایند . همچنین جهت پیشگیری از بروز تهوع و استفراغ ، بهتر است داروی مسکن یا آنتی بیوتیک را حدود 1 ساعت پس از غذا مصرف کنید در غیر این صورت ممکن است این عوارض تا چند روز شما را با خود درگیر کند .

کبودی و تورم

کبودی گوش حتی پس از باز کردن پانسمان نیز قابل رویت می باشد که به طور معمول در حدود 2 هفته برطرف می شود. ماساژ آرام گوش ها با استفاده از یک لوسیون مرطوب کننده می تواند به روند کاهش کبودی کمک کند. تورم پس از جراحی ، معمولاً 4 الی 6 هفته باقی می ماند. پس از این مدت نیز ممکن است گهگاهی گوش متورم شود که این روند تا چندین ماه ادامه داشته و بعد از آن به طور کامل برطرف می شود . برای کاهش تورم موقع استراحت و خواب سر را بالاتر از بدن قرار دهید. همچنین می توانید در 3 الی 4 روز اول برای کاهش ورم گوش از کمپرس یخ استفاده کنید.

جراحت و محل بخیه ها

در طول روز 3 مرتبه با استفاده از هیدروژن پراکسید ، محل بخیه ها را تمیز کنید. پس از آن مقدار قابل توجهی وازلین یا پماد موضعی باسیتراسین ، بر روی بخیه ها قرار دهید. بخیه های پشت گوش از نوع جذب شدنی می باشند و مرطوب و چرب نگه داشتن آن ها روند جذب را تسریع می کند.

بی حسی بعد از عمل اتوپلاستی

بعد از جراحی تا مدتی گوش ها دچار بی حسی خواهند شد . این مورد کاملا طبیعی بوده با گذشت زمان به مرور برطرف می شود. سوزن سوزن شدن ، احساس غیر طبیعی در گوش ها ، احساس درد نیز بخشی از روند ترمیم و دوره نقاهت بعد از درمان بوده که طی ماه های آتی بهبود پیدا خواهد کرد.

افسردگی بعد از عمل زیبایی گوش

ممکن است برخی از بیماران بعد از دیدن نتیجه عمل در هفته اول دچار افسردگی شوند. این موضوع به این علت است که گوش ها هنوز دچار التهاب و ورم زیادی هستند و نتیجه نهایی اصلا قابل مشاهده نیست. توصیه می شود از قضاوت عجولانه خودداری نمایید و بدانید تمامی این شرایط موقتی بوده و بعد از چند ماه شاهد نتیجه عالی و دلخواه از انجام عمل اتوپلاستی خواهید بود.