بعد از انجام جراحی بلفاروپلاستی ، سوالات متداولی در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی پلک برای افراد ایجاد می شود. رعایت این موارد به بیماران کمک می کند تا دوره نقاهت کوتاه تری داشته باشند و همچنین عوارض جراحی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به همین جهت در این مقاله به شرح نکات مهمی پرداخته شده که شما را در کسب نتیجه مطلوب و کوتاه شدن دوره نقاهت کمک می کند. بنابراین اگر قصد انجام جراحی زیبایی پلک دارید و یا به تازگی این جراحی را انجام داده اید ، خواندن این مقاله از دکتر سونیا صادق ، بهترین جراح بلفاروپلاستی در اردبیل ، به شما پیشنهاد داده می شود.

مراقبت های بعد از جراحی پلک - دکتر صادق

درد بعد از جراحی پلک

جراحی زیبایی پلک در اردبیل ، یک جراحی سرپایی می باشد و نیازی به ماندن در کلینیک جراحی نیست. از طرفی این جراحی تحت بی حسی موضعی و در برخی موارد با بیهوشی انجام می شود ؛ بنابراین در طی پروسه عمل شما متوجه درد و ناراحتی نخواهید شد اما بعد از گذشت چند ساعت از عمل جراحی با از بین رفتن اثرات بی حسی ، به تدریج درد و ناراحتی را احساس خواهید کرد. تحمل این درد به آستانه درد در افراد بستگی دارد و بیشتر افراد درد زیادی را تحمل نمی کنند ؛ چراکه این درد بسیار خفیف و مختصر می باشد. به هر حال این بخشی از روند جراحی بوده و کاملا طبیعی است. به همین منظور مسکن هایی توسط پزشک تجویز می شود که مصرف آن ها می تواند در کنترل و تسکین این درد کمک کننده باشد.

مراقبت از بخیه ها بعد از جراحی پلک

در پایان جراحی ، پزشک برای بستن برش ها ممکن است از بخیه های جذبی و یا غیر جذبی استفاده نماید. به هر حال در دوره مراقبت های بعد از جراحی پلک نیاز است که از بخیه های خود به خوبی نگهداری کنید و از پمادهای آنتی بیوتیک و چرب کننده به درستی استفاده نمایید تا بخیه ها دچار عفونت و یا مشکل نشوند. از دستکاری کردن بخیه ها خودداری نمایید و از تماس دست آلوده خود با این نواحی پرهیز نمایید. در صورتی که بخیه های شما غیر جذبی باشد بعد از 5 الی 7 روز باید به مطب پزشک مراجعه نمایید تا کشیده شود اما بخیه های جذبی نیازی به کشیدن ندارند.

کبودی و ورم

یکی از پر تکراررین سوالات در مراقبت های بعد از جراحی پلک در رابطه با کنترل و کاهش تورم و کبودی های بعد از عمل می باشد. از اقدامات مهمی که می تواند در کاهش تورم و کبودی بعداز بلفاروپلاستی در اردبیل ، کمک کننده باشد و از تشدید آن جلوگیری نماید ، استفاده از کمپرس یخ می باشد. همچنین نحوه صحیح خوابیدن شما و جلوگیری از خم کردن سر و دوری از مصرف نمک از موارد مهمی است که تورم و کبودی پلک را کاهش می دهد.

نحوه خوابیدن

نحوه خوابیدن شما در نتیجه جراحی بسیار تاثیرگذار است و به همین دلیل در این دوره باید مورد توجه قرار بگیرد. درست خوابیدن و داشتن خواب کافی به تسریع روند بهبودی کمک می کند. بهتر است به صورت طاقباز و به کمک 2 بالش زاویه ای 30 درجه ایجاد کنید و سپس به صورتی که سر بالاتر از بدن قرار بگیرد ، استراحت نمایید. خوابیدن بر روی صورت می تواند به چشم ها و بخیه ها فشار وارد کند و مشکلاتی را ایجاد نماید.

استحمام بعد از جراحی پلک

در صورتی که نیاز به حمام کردن داشتید ، شستن قسمت های گردن به پایین مانعی ندارد. اما برای اینکه به صورت کامل حمام کنید باید در این رابطه با بهترین جراح پلک در اردبیل ،مشورت نمایید. معمولا بعد از گذشت 5 روز حمام کردن به صورت کامل مانعی ندارد. حتما از شوینده های ملایم که موجب سوزش چشم نمی شود ، استفاده کنید و دقت داشته باشید تا مواد شوینده وارد چشم ها نشود.

تغذیه بعد از بلفاروپلاستی

ممنوعیت غذایی خاصی در مراقبت های بعد از جراحی پلک وجود ندارد. اما توصیه می شود در روزهای ابتدایی بعد از جراحی از غذاهای نرم و سبک استفاده کنید. این کار از حرکت عضلات صورت پیشگیری می کند و همچنین احتمال بروز یبوست را کاهش می دهد. حتما از میوه و سبزیجات تازه در رژیم غذایی خود استفاده نمایید و به مقدار کافی آب بنوشید. از مصرف الکل خودداری نمایید چرا که روند بهبودی و ترمیم زخم ها را به تاخیر می اندازد.

سایر نکات مهم مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • یکی از موارد مهمی که لازم است بعد از انجام جراحی زیبایی پلک جدی گرفته شود ، عدم مصرف سیگار و سایر دخانیات است. مصرف اینگونه مواد موجب مسدود شدن عروق خونی شده و در روند ترمیم بافت ها اختلال ایجاد می کند از این رو باید از مصرف دخانیات حداقل به مدت 2 هفته پرهیز شود.
  • استفاده از محصولات آرایش و بهداشتی به ویژه در نواحی اطراف چشم تا چند وقت ممنوع است. در رابطه با زمان استفاده از لوازم آرایشی بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید.
  • تا 3 هفته بعد از انجام جراحی زیبایی پلک امکان ورزش کردن و انجام فعالیت های سنگین وجود ندارد. همچنین نباید در این دوره اجسام سنگین بلند کنید.
  • یکی از عارضه های شایع بعد از عمل زیبایی پلک ، خشکی نسبی چشم ها می باشد که موقتی است و برای حل این مشکل باید از قطره های اشک مصنوعی که برای شما تجویز می شود ، استفاده نمایید.
  • هنگام خروج از منزل حتما از عینک آفتابی تیره استفاده کنید. زیرا ممکن است کمی احتمال حساسیت به نور وجود داشه باشد از طرفی نور خورشید بر روی آثار جراحی می تواند تاثیرات منفی بگذارد.
  • در صورتی که بعد از مصرف پمادها بر رو نواحی چشم احساس تاری داشتید ، نگران نشوید این مشکل موقتی بوده و به زودی برطرف می شود.
  • در رابطه با ورزش کردن بهتر است حداقل یک هفته صبر داشته باشید و اگر بهترین جراح پلاستیک صورت و بینی در اردبیل اجازه ورزش کردن را به شما داد ، فعالیت خود را شروع کنید.
  • اگر علائم سرماخوردگی دارید و یا حالت تهوع دارید حتما این موضوع را به دکتر زیبایی خوب در اردبیل اطلاع دهید چرا که عطسه ، استفراغ و سرفه ، فشار خون شما را افزایش می دهد و می تواند منجر به خونریزی در نواحی جراحی و بخیه ها شود.
  • برای استفاده از عینک هیچ محدودیتی وجود ندارد اما اگر از لنز استفاده می کنید ، استفاده از آن به مدت 2 هفته بعد از جراحی پلک در اردبیل ، ممنوع می باشد.

شستشوی چشم ها بعد از جراحی پلک با سرم فیزیولوژیک

در 2 روز اول بعد از جراحی ، برای شستشوی چشم ها می توانید از سرم فیزیولوژیک استفاده نمایید. سرم فیزیولوژیک در واقع همان سرم نرمال سالین است که در داروخانه ها به فروش می رسد. در صورت عدم دسترسی به این محلول می توانید در منزل اقدام به درست کردن آن نمایید و سپس چشم های خود را بشویید. برای درست کردن این محلول خانگی نیاز است یک لیوان آب جوشیده سرد شده داشته باشید و سپس یک قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید دقت داشته باشید تا حتما آب قبل از استفاده خنک شده باشد. قبل از استفاده و تمیز کردن پلک ها ، حتما دستان خود را بشویید. سپس به صورت نیمه نشسته قرار بگیرید و بعد از برداشتن بانداژ چشم ، گاز استریل را به محلول آغشته نمایید و روی پلک ها قرار دهید. پلک های خود را ببندید و گاز را به آرامی و به صورت افقی روی پلک خود حرکت دهید. مراقبت باشید تا محلول به چشم ها وارد نشود.

نحوه استفاده از قطره چشم بعد از جراحی بلفاروپلاستی

دقت داشته باشید در هنگام استفاده از قطره های چشمی در دوره نقاهت و مراقبت های بعد از جراحی پلک ، هیچ فشاری روی پلک ها با انگشتان خود وارد نکنید. نحوه ریختن قطره چشم به شرح زیر می باشد :

  • حتما پیش از ریختن قطره ، دست های خود را بشویید.
  • دقت داشته باشید تا نوک قطره چکان با چشم ها تماسی نداشته باشد.
  • به آرامی پلک پایین خود را بکشید و به بالا نگه کنید و سپس قطره را بین چشم و پلک پایین بچکانید.
  • اگر جراحی پلک پایین انجام داده اید ، برای این منظور پلک بالا را به سمت بالا کشیده و به پایین نگاه کنید و سپس قطره را داخل چشم بچکانید.

استفاده از عینک از مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

نور فرابنفش (UV) از جنس پرتو های خورشیدی است که می ‌تواند تأثیرات مخربی بر روی پوست و بافت ‌های حساس زیرین داشته باشد. برخی از تأثیرات آن بر جای زخم‌ ها بعد از بلفاروپلاستی را می‌ توان به شرح زیر بیان کرد :

تحریک و التهاب بیشتر : نور UV می ‌تواند باعث تحریک و التهاب زخم ‌های جراحی شود ، که ممکن است منجر به تاخیر در بهبودی زخم ‌ها یا ایجاد علائم ناخوشایند مانند قرمزی ، تورم و درد شود.

تغییر رنگ پوست : نور UV می‌ تواند به تغییر رنگ پوست و منطقه جراحی منجر شود ، که ممکن است باعث شود زخم ‌ها به مدت طولانی‌ تری قابل رؤیت باقی بمانند.

افزایش خطر سرطان پوست : برخی از تحقیقات نشان داده‌ اند که تابش نور UV می ‌تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد. اگر زخم‌ های جراحی دچار تحریک مکرر از نور UV شوند ، این خطر ممکن است بیشتر شود.

بنابراین ، استفاده از محافظت ‌های مناسب در برابر نور UV بسیار حیاتی است. عینک پس از جراحی می‌ تواند از چشم‌ ها محافظت کند به شرطی که دارای ویژگی‌ های محافظتی مقابله با UV باشند. این ویژگی ‌ها بر روی عینک با عبارت ‌هایی مانند “UV protection” یا “100% UV protection” مشخص می‌ شوند.

عینک ‌هایی با ویژگی ‌های محافظت کننده می توانند از ابزارهای مهمی در مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی به شمار آیند که مزایایی شامل :

  • پوست چشم ‌ها را از تابش مستقیم UV آفتاب محافظت کنند.
  • از خطرات مربوط به تحریک و التهاب زخم‌ های جراحی جلوگیری کنند.
  • به کاهش خطر تغییر رنگ پوست و باقی ماندن جای زخم‌ ها کمک کنند.

با این حال ، برای رعایت مراقبت های بعد از جراحی پلک مهم است که پس از عمل ، از قرارگیری در تابش مستقیم نور خورشید پرهیز کنید و از محافظت کننده های دیگر مانند کلاه یا کرم ضد آفتاب استفاده کنید.